1400-10-28 14:44
1096
0
78180
حاشیه ای بر انتصاب مدیر جوان در ارشاد گلستان؛

تار و پود عقب ماندگی ارشاد گلستان از کمبود اعتبارات و ناکارآمدی/ راه پرتلاطم رعیت برای عبور از کوران مشکلات

تار و پود عقب ماندگی ارشاد از کمبود اعتبارات و ناکارآمدی راه سختی را پیشروی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده و که به دنبال تحول در جریان فرهنگ و هنر و رسانه استان است.

به گزارش گلستان ما، انگار که فرهنگ و هنر و رسانه از زیر یوق ناکارآمدی ها خارج شده باشد چهره های فرهیختگان استان گلستان مصمم به انتصاب جوانی بودند که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منصوب شده بود.

سالن مراسم مملو از مشتاقان حوزه فرهنگ و هنر و رسانه بود، با قرار دادن تمثال شهدا بین مدعوین نیز متولیان برگزاری مراسم تلاش کرده بودند که فاصله گذاری اجتماعی تا حد امکان رعایت شود ولی با این وجود سالن دیگر گنجایش نداشت و برای همین هم برخی از افراد در صندلی های بیرون از سالن نشسته بودند.

سید محمد هاشمی، معاون حقوقی و امور مجلس و استان های فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم حضور داشت و اعطای حکم مسئولیت مدیرکل جدید به نیابت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی وی به رعیت انجام شد.

به گفته هاشمی رعیت نهمین مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در استان های کشور  در دولت سیزدهم منصوب شده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده از جوانان انقلابی بدنه ارشاد برای این مسئولیت استفاده کند.

گرچه نقدهایی هم از بدنه ارشاد و هم از خارج از آن نسبت به انتصابات وجود داشت و شاید بخشی از آن به قبل از انتصاب محمد رعیت به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر می گشت.

چرا که برخی از فعالان حوزه فرهنگ و رسانه با قضاوت زودهنگام نسبت به سیاست های دولت زمینه را برای ورود سیاسیون به فعالیت های این نهاده فرهنگی استان باز کرده بودند، مثل دوره گذشته که سیطره جریان اصلاح طلبان به ارشاد محسوس بود و این مسئله باعث دلخوری های زیادی بین اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به وجود آورده بود.

همچنین در حکم مسئولیت مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز ماموریت های مهمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح شده بود که می توان به همگرایی و به کارگیری از ظرفیت های جوانان مبتکر و انقلابی و تقویت بنیه فرهنگ و هنر در ارشاد اشاره کرد.

موضوعی که در حاشیه مراسم امروز توسط یکی از افرادی که سالیان سال در این حوزه فعالیت داشت به آن اشاره شد، علی کبیر با اینکه در سین برنامه های امروز تودیع و معارفه نبود گریزی به ناکارآمدی های ارشاد زد و به دوست دیرینه خود گفت که شما جای ارشاد قبرستانی را تحویل گرفتید.

تار و پود عقب ماندگی ارشاد از کمبود اعتبارات و ناکارآمدی راه سختی را پیش روی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده و این مسئله ای است که اکثر اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه به آن اذعان دارد و لذا شاید به واسطه این مسائل بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با توسل و دعا و اذن از مادر راهی میدان پرخطر ارشادی شد که هنوز نیامده اپوزسیونی به دنبال انشقاق و آسیب به دولت نوپا هستند و این کار را برای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دنبال تحول در جریان فرهنگ و هنر و رسانه استان است سخت می کند.

به نظر می رسد که دکتر جوان این روزهای ارشاد باید جراحی سختی را بر قلب رنجور حوزه فرهنگی استان داشته باشد، تقویت بنیه فرهنگی ارشاد بدون توجه به هنرمندان این حوزه و هدایت آنها ممکن نیست.

اصحاب رسانه نیز در یک مدیریت خرچنگی هنوز نتوانستند از فضای سبد محدود ارشاد که تنها با بودجه و یارانه های دولتی تغذیه می شود خارج شود و گلایه مندی های آنان می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در حوزه اطلاع رسانی به وجود بیاورد.

در هر صورت مدیر جوان این روزهای ارشاد ماموریت مهمی را در پیش رو دارد که بخشی از آن براساس پیش زمینه های فکری است که در بدنه بزرگ فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آمده که این مجموعه را ناتوان در حوزه مدیریت منابع به دلیل کمبود اعتبارات نشان داده است.

موضوعی که در لابه لای سخنان خود رعیت به آن اشاره کرد و گفت: فرهنگ چیزی جز ذهنیت حاکم بر رفتار ما نیست و ما در مجموعه ارشاد خادم شما هستیم و  شما عزیزانی که در بدنه با مردم هستید در کنار هم باید کمک کنید برای ساخت این ذهنیت ها و این ذهنیت ها رفتار و این رفتارها را به  فرهنگ تبدیل کنیم.

تلنگر خوبی در این مراسم از سوی غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به مدیر جوان این روزهای ارشاد شد  و آن هم توصیه پیامبر مکرم اسلام (ص) به ابوذر بود که باید قدر این پنجره فرصت را بداند و انگشت افسوس را در پایان دوره مسئولیت خود بر دهان نگاه ندارد و یا اقدامات آن منجر به آن نشود که مثل امروز جوانی از بدنه ارشاد بر روی صحن بیاید و شعر سعدی را بخواند که « دوران بقا چو باد صحرا بگذشت. تلخی و خوشی و زشت و زیبا بگذشت. پنداشت ستمگر که جفا بر ما کرد. در گردن او بماند و بر ما بگذشت

همچنین در این مراسم سرپرست سابق ارشاد گلستان به موضوع توجه بیشتر به مطالبات و حقوق کارکنان ارشاد تاکید کرد و خواستار رسیدگی به این مسئله از سوی مسئولان وزارت ارشاد شد.

اما برای رسیدن به موفقیت در این کوران مشکلات رعیت راهی پر پیچ و خم و پرتلاطمی پیش رو دارد که بدون همگرایی قطعا تحول و اتفاق میمونی در این نهاد فرهنگی استان رقم نخواهد خورد.

در پایان این مراسم نیز برخی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با اهدای گل از مدیر جوان این روزهای ارشاد استقبال کردند و همچنین برخی از اصحاب و فرهنگ و هنر و رسانه با هاشمی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دغدغه های خود سخن گفتند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.